zaburzenia integracji sensorycznej

Zaburzenia integracji sensorycznej – co warto wiedzieć

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą dotknąć nawet co piąte dziecko1. To problem z przetwarzaniem bodźców przez układ nerwowy. Dotyczy różnych zmysłów, jak dotyk, słuch, wzrok, węch, smak i równowaga.

Objawiają się one wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce. Mogą też powodować kłopoty z koordynacją i skupieniem uwagi.

Wczesne wykrycie i terapia są kluczowe. Procesy integracji sensorycznej rozwijają się do około 8. roku życia. Dzieci do 12. roku życia mają duże szanse na skuteczną terapię1. Dlatego ważne jest, by rodzice były świadomi objawów.

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego mogą występować samodzielnie lub z innymi schorzeniami, jak autyzm, ADHD czy dysleksja2. Diagnoza i terapia wymagają specjalistycznego podejścia. Terapeuci muszą mieć odpowiednie wykształcenie, aby zapewnić profesjonalną pomoc1.

Table of Contents

Kluczowe informacje

  • Zaburzenia integracji sensorycznej dotyczą nawet 20% dzieci
  • Objawy mogą pojawić się już u niemowląt
  • Istnieją trzy główne kategorie zaburzeń sensorycznych
  • Wczesna diagnoza zwiększa szanse na skuteczną terapię
  • Terapia jest indywidualnie dostosowana do potrzeb dziecka
  • Zaburzenia SI mogą współwystępować z innymi schorzeniami

Definicja integracji sensorycznej

Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg organizuje bodźce z otoczenia. Rozpoczyna się w życiu płodowym i rozwija się w pierwszym roku życia. Do siódmego roku życia powinno być gotowe, przygotowując malucha do nauki3.

Proces przetwarzania bodźców

Przetwarzanie bodźców to klucz do integracji sensorycznej. Obejmuje dotyk, wzrok, słuch, równowagę i kinestezję. Układ nerwowy analizuje te informacje i tworzy spójny obraz świata.

Rola układu nerwowego

Układ nerwowy jest kluczowy dla integracji sensorycznej. Odpowiada za odbiór, analizę i interpretację bodźców. Dzięki niemu informacje sensoryczne są przetwarzane efektywnie.

Znaczenie w codziennym funkcjonowaniu

Integracja sensoryczna jest ważna w życiu codziennym. Wpływa na uczenie się, zachowanie i ogólne funkcjonowanie. Dzieci z zaburzeniami mogą mieć problemy z bodźcami, koordynacją, mową i ruchami3.

Wiele dzieci ma trudności z organizacją bodźców zmysłowych. Obserwuje się opóźniony rozwój mowy, wolne zdobywanie sprawności ruchowej i tiky nerwowe4. To podkreśla potrzebę wczesnej diagnozy i terapii.

Zaburzenia integracji sensorycznej – charakterystyka

Zaburzenia SI to różne nieprawidłowości w przetwarzaniu bodźców przez układ nerwowy. Termin ten pojawił się w 1963 roku. Teraz mówi się o „przetwarzaniu sensorycznym”5.

U dzieci z zaburzeniami SI, objawy mogą być różne. Mogą reagować mocno na małe bodźce, mieć trudności z dotykiem czy karmieniem6. Te problemy często pojawiają się wczesno, co pozwala na szybką pomoc.

  1. Zaburzenia modulacji sensorycznej
  2. Zaburzenia ruchowe o bazie sensorycznej
  3. Zaburzenia różnicowania sensorycznego

W zaburzeniach modulacji sensorycznej, ludzie mogą być zbyt wrażliwi lub nie wrażliwi na bodźce. Zaburzenia ruchowe to problemy z postawą i dyspraksja. Zaburzenia różnicowania sprawiają, że trudno jest zrozumieć bodźce5.

Objawy zaburzeń SI często łączą się z innymi problemami, jak autyzm czy ADHD6. Diagnoza wymaga obserwacji i informacji od rodziców. Terapia to dostarczanie bodźców sensorycznych i współpraca z dzieckiem6.

Przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej

Zaburzenia integracji sensorycznej to złożony problem. Ich źródła mogą być różne. Ważne jest, aby zrozumieć przyczyny, aby skutecznie pomóc dziecku.

Czynniki genetyczne

Genetyka odgrywa dużą rolę w zaburzeniach integracji sensorycznej. Jeśli matka ma te zaburzenia, ryzyko ich wystąpienia u syna rośnie do 45%. Jeśli obaj rodzice mają zaburzenia, problem dotyka około 15% chłopców i 10% dziewczynek7.

Czynniki środowiskowe

Środowisko też ma wpływ na ryzyko zaburzeń SI. Ograniczenie ruchu matki w ciąży może zwiększyć ryzyko. Badania w Rumunii pokazały, że deprywacja sensoryczna może prowadzić do zaburzeń SI u dzieci7.

Problemy okołoporodowe

Problemy okołoporodowe mogą wpływać na zaburzenia SI. Badania pokazały, że 21% dzieci z zaburzeniami urodziło się przez cesarskie cięcie. U 21,2% wystąpiła żółtaczka, a 10% cierpiało na zaburzenia ze względu na ułożenie w łonie7.

Przyczyny zaburzeń SI mogą być różne. Mogą wynikać z niedojrzałości zmysłów, genetyki, czynników prenatalnych, czy okoliczności poporodowych8.

Czynnik ryzyka Procent dzieci z zaburzeniami SI
Cesarskie cięcie 21%
Żółtaczka 21,2%
Niewłaściwe ułożenie płodu 10%
Wcześniactwo (przed 37 tygodniem) 8%

Zrozumienie przyczyn zaburzeń SI jest kluczowe. Ważne jest, aby zacząć terapię jak najwcześniej. Nieleczone zaburzenia mogą się pogorszyć8.

Rodzaje zaburzeń integracji sensorycznej

W klasyfikacji zaburzeń integracji sensorycznej wyróżniamy trzy główne typy. Są to zaburzenia modulacji sensorycznej, różnicowania sensorycznego i zaburzenia ruchowe o podłożu sensorycznym910.

Zaburzenia modulacji sensorycznej dotyczą od 5% do 16% dzieci w wieku przedszkolnym11. Charakteryzują się nieodpowiednimi reakcjami na bodźce. Dzieci mogą być zbyt wrażliwe lub niewrażliwe na różne zmysły9.

Zaburzenia różnicowania sensorycznego występują u około 5% dzieci szkolnych11. Dzieci mają trudności z rozpoznawaniem bodźców. Mogą mieć problem z rozróżnianiem dźwięków czy kształtów9.

Zaburzenia ruchowe o podłożu sensorycznym diagnozuje się u 3-4% dzieci w wieku szkolnym11. Charakteryzują się problemami z planowaniem ruchu i utrzymaniem równowagi. Dzieci mają trudności z wykonywaniem złożonych ruchów9.

Typy zaburzeń SI często występują razem. Mogą być częścią innych zaburzeń, jak autyzm czy ADHD910. Prawidłowa diagnoza i terapia mogą pomóc 80-90% dzieci11.

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci

Symptomy zaburzeń SI u dzieci mogą pojawić się szybko. Związane są z nerwowym układem, który nie organizuje bodźców zmysłowych12. Ważne jest, aby je rozpoznać, by wczesniej interweniować i skutecznie leczyć.

Problemy z równowagą i koordynacją

Dzieci z zaburzeniami SI często mają trudności z utrzymaniem równowagi. To może prowadzić do częstych upadków i potknięć13. Słaba koordynacja ruchowa utrudnia naukę nowych aktywności fizycznych12.

Nadwrażliwość lub podwrażliwość na bodźce

Objawy SI u dzieci to różne reakcje na bodźce zmysłowe. Niektóre dzieci są nadwrażliwe na dotyk, dźwięki czy zapachy. Inne wydają się nie reagować na te bodźce12. Ta zmienność dotyczy różnych zmysłów, jak wzrok i węch.

Trudności w codziennych czynnościach

Zaburzenia SI wpływają na codzienne życie dziecka. Mogą powodować problemy z nauką, zachowaniem i koncentracją13. Niektóre dzieci reagują agresją, gdy czują się przytłoczone13.

Objawy zaburzeń SI są łatwe do zauważenia. Jeśli coś nas niepokoi w zachowaniu dziecka, warto skonsultować się ze specjalistą12. Wczesna diagnoza i terapia mogą poprawić życie dziecka12.

Zaburzenia integracji sensorycznej u dorosłych

SI u dorosłych to temat często pomijany, ale niezwykle ważny. Zaburzenia sensoryczne u dorosłych mogą znacząco wpływać na codzienne funkcjonowanie. Osoby z tymi trudnościami często nie są świadome przyczyn swoich problemów14.

Objawy SI u dorosłych mogą obejmować unikanie zatłoczonych miejsc, trudności w kontaktach intymnych czy problemy z jazdą samochodem. Zaburzenia sensoryczne dorosłych wpływają także na dietę, prowadząc do ograniczonego repertuaru żywieniowego14.

SI u dorosłych

Warto zauważyć, że zaburzenia integracji sensorycznej mogą prowadzić do znacznego spadku koordynacji, niezgrabności i problemów z równowagą. Osoby dorosłe z SI mogą doświadczać trudności w różnicowaniu bodźców i modulacji sensorycznej15.

SI u dorosłych wpływa nie tylko na życie osobiste, ale także na sferę zawodową. Może to prowadzić do problemów w relacjach z bliskimi i współpracownikami. W niektórych przypadkach zaburzenia sensoryczne dorosłych współwystępują z zaburzeniami lękowymi lub depresją14.

Choć terapia SI u dorosłych może być mniej efektywna niż u dzieci, wciąż jest możliwa i warta podjęcia. Terapeuci integracji sensorycznej oferują programy dostosowane do potrzeb dorosłych, pomagając im radzić sobie z codziennymi wyzwaniami14.

Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej

Diagnostyka zaburzeń integracji sensorycznej to skomplikowany proces. Wymaga dokładnego podejścia. Badania obejmują kilka etapów, które pozwalają ocenić funkcjonowanie dziecka.

Wywiad z rodzicami

Pierwszym krokiem jest szczegółowy wywiad z rodzicami. Terapeuta pyta o rozwój dziecka. Dzieli się informacjami o rozwoju ruchowym, poznawczym i mowie16.

Testy diagnostyczne

Testy są ważnym elementem diagnostyki. Dla dzieci od 4 roku życia stosuje się Testy Południowo-Kalifornijskie. Oceniają planowanie ruchu i różnicowanie wrażeń dotykowych16. Diagnoza trwa 2-4 spotkania, łącznie 180-240 minut17.

Obserwacja kliniczna

Ostatni etap to obserwacja kliniczna. Specjalista ocenia lateralizację i odruchy. Obserwuje także zachowanie dziecka podczas aktywności16.

Wynik badań może pokazać, czy dziecko ma trudności z integracją sensoryczną. Dzięki temu można zaplanować terapię17.

Terapia integracji sensorycznej

Terapia integracji sensorycznej pomaga leczyć zaburzenia SI. Dzieci otrzymują specjalne bodźce sensoryczne. Ważne jest, by dostosować terapię do potrzeb każdego dziecka.

Terapia trwa zazwyczaj dwa lata. Pierwsze efekty są widoczne po 6-8 tygodniach1819. Spotkania odbywają się 1-2 razy w tygodniu, trwają od 30 do 60 minut1819. Ważna jest przyjazna atmosfera, by ułatwić dziecku budowanie zaufania.

Metody te są najskuteczniejsze u dzieci do 10 roku życia19. W tym wieku mózg jest bardziej elastyczny. Terapia może zawierać różne ćwiczenia, jak:

  • Zabawy stymulujące zmysł dotyku
  • Ćwiczenia równoważne
  • Aktywności rozwijające koordynację ruchową
  • Zadania wspomagające koncentrację

Podczas terapii SI ważne jest regularne sprawdzanie postępów. Rediagnoza powinna odbywać się co pół roku19. To pozwala dostosować terapię do potrzeb dziecka. Leczenie zaburzeń SI wymaga cierpliwości, ale przynosi duże korzyści.

Etap terapii SI Czas trwania
Diagnoza wstępna 2-4 spotkania
Pierwsze efekty 6-8 tygodni
Pełen proces terapeutyczny około 2 lata
Rediagnoza co 6 miesięcy

Rola rodziców w terapii SI

Rodzice mają ogromne znaczenie w terapii integracji sensorycznej (SI) swoich dzieci. Ich wsparcie jest kluczowe dla sukcesu terapii i poprawy zdrowia dziecka20. Terapia SI w domu nie musi być czasochłonna. Czasem wystarczy kilkanaście minut dziennie, aby zobaczyć pozytywne efekty20.

Wsparcie w codziennych sytuacjach

Rodzice mogą pomagać swoim dzieciom w codziennych sytuacjach, dostosowując otoczenie do ich potrzeb sensorycznych. Dla dzieci nadwrażliwych wzrokowo, warto zmniejszyć intensywność światła i ograniczyć liczbę zabawek w pokoju20. W przypadku nadwrażliwości słuchowej, należy unikać nadmiaru dźwięków w otoczeniu20.

Współpraca z terapeutą

Współpraca rodzica z terapeutą jest bardzo ważna. Razem mogą stworzyć „diety sensorycznej” dla dziecka20. Terapeuta może zaproponować ćwiczenia i zabawy, które pomogą dziecku lepiej się rozwijać20. Ważne jest, aby terapia była dopasowana do indywidualnych potrzeb dziecka20.

Tworzenie odpowiedniego środowiska w domu

Terapia SI w domu wymaga stworzenia odpowiedniego środowiska dla dziecka. Dla dzieci nadwrażliwych dotykowo, ważne jest, aby wybrać odpowiednie ubrania i być delikatnym podczas pielęgnacji20. W przypadku nadwrażliwości węchowej, należy unikać silnych zapachów w otoczeniu dziecka20.

Typ nadwrażliwości Zalecenia dla rodziców
Wzrokowa Zmniejszenie intensywności światła, ograniczenie liczby zabawek
Słuchowa Eliminacja nadmiaru dźwięków w otoczeniu
Węchowa Unikanie silnych zapachów
Dotykowa Odpowiedni dobór ubrań, delikatne podejście przy czynnościach pielęgnacyjnych

Angażowanie się rodziców w terapię SI ma ogromne znaczenie dla poprawy zdrowia dziecka20. Twoje wsparcie i cierpliwość są nieocenione w procesie terapeutycznym.

Zaburzenia integracji sensorycznej a inne zaburzenia rozwojowe

Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) często występują u dzieci z innymi problemami rozwojowymi. Do takich problemów należą autyzm, ADHD, mózgowe porażenie dziecięce czy zespół Downa. Ważne jest, aby pamiętać, że SI nie zawsze oznacza autyzm czy ADHD.

Dzieci z zaburzeniami SI mogą mieć trudności z różnymi zmysłami, na przykład dotykiem czy równowagą. Objawy mogą się pokazać już u niemowląt, wpływając na ich rozwój i życie codzienne21. U osób z autyzmem, często jest genetyczne podłoże21.

Rodzice dzieci z SI często spotykają się z wyzwaniami. Mogą otrzymywać skargi z szkół na zachowanie dziecka, co może prowadzić do podejrzenia autyzmu22. System edukacji nie zawsze pomaga dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi, co dodatkowo trudni rodzinie22.

Zaburzenie Wspólne objawy z SI Różnice
Autyzm Nadwrażliwość na bodźce, problemy z komunikacją Trudności w interakcjach społecznych
ADHD Problemy z koncentracją, nadpobudliwość Impulsywność, trudności z organizacją

SI i ADHD mogą wpływać na odbieranie bodźców zmysłowych przez dziecko23. Objawy obejmują problemy ze skupieniem, nadpobudliwość emocjonalną i trudności społeczne23. Dlatego ważne jest, aby terapia była dopasowana do indywidualnych potrzeb.

Wpływ zaburzeń SI na edukację i rozwój dziecka

Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) mają duży wpływ na edukację i rozwój dziecka. Około 10 do 15% dzieci ma te trudności. To wpływa na ich życie w szkole i codziennym funkcjonowaniu24.

Trudności szkolne

Dzieci z zaburzeniami SI często mają problemy z nauką. Mogą mieć trudności z wyłowieniem głosu nauczyciela z ogólnego szumu klasy. To wpływa na ich zdolność do przyswajania wiedzy25.

Problemy z koncentracją

Problemy z koncentracją są częste u dzieci z SI. Nadwrażliwość na bodźce może sprawić, że dziecko będzie rozkojarzone. Dla nich dźwięki, zapachy czy dotyk mogą być bardzo ważne25.

Wpływ na relacje społeczne

Zaburzenia SI mogą utrudniać relacje z rówieśnikami. Dzieci nadwrażliwe na dotyk mogą unikać kontaktu fizycznego. To wpływa na ich relacje społeczne25.

Obszar Wpływ zaburzeń SI
Nauka Trudności w przyswajaniu wiedzy, problemy z koncentracją
Relacje społeczne Unikanie kontaktu fizycznego, problemy adaptacyjne
Zachowanie Frustracja, zmęczenie, płaczliwość w nowych sytuacjach

Zrozumienie wpływu zaburzeń SI na edukację i rozwój dziecka jest ważne. Współpraca rodziców, nauczycieli i terapeutów pomaga w tworzeniu dobrego środowiska dla dzieci z zaburzeniami SI.

Mity i fakty na temat zaburzeń integracji sensorycznej

Wokół zaburzeń integracji sensorycznej (SI) narosło wiele mitów. Ważne, by poznać fakty o SI i odróżnić je od nieprawdziwych informacji. Przyjrzyjmy się kilku powszechnym przekonaniom.

Mit: SI to niezależna diagnoza. Fakt: Według Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej, termin SI nie powinien być stosowany jako samodzielna diagnoza26. To ważna informacja dla rodziców szukających pomocy dla swoich dzieci.

Mit: Terapia SI jest skuteczna dla wszystkich dzieci. Fakt: Narodowe Centrum Autyzmu sklasyfikowało terapię SI jako nieustanowioną, bazującą na nierzetelnych badaniach26. Każde dziecko wymaga indywidualnego podejścia.

Mit: SI zawsze poprawia funkcjonowanie dziecka. Fakt: Brak jednoznacznych dowodów na poprawę funkcjonowania dziecka poprzez SI, a w niektórych przypadkach może nawet pogorszyć sytuację26.

Warto pamiętać, że zaburzenia SI to spektrum – dzieci mogą przejawiać różne objawy i trudności27. Diagnoza przeprowadzana jest u dzieci powyżej 4 lat, choć pierwsze symptomy często widać wcześniej27.

Podczas zajęć sensorycznych stymuluje się głównie zmysł równowagi, czucia głębokiego i dotyku28. Optymalna liczba dzieci na zajęciach to 5-7, co zapewnia odpowiednią opiekę28.

Poznanie faktów o SI pozwala lepiej zrozumieć to zagadnienie i podjąć świadome decyzje dotyczące terapii. Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia.

Wniosek

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą poważnie wpływać na rozwój dziecka. To dotyczy psychoruchowego rozwoju, uczenia się i zachowania29. Wczesna diagnoza i dobrana terapia są kluczowe dla leczenia.

Terapia integracji sensorycznej jest bardzo ważna. Skierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i trwa rok30. Dzieci z zaburzeniami mogą mieć trudności z reakcjami na bodźce i kontrolą ruchów29.

Współpraca rodziców, terapeutów i nauczycieli jest kluczowa. Rodzice muszą współpracować z terapeutą i stosować zalecenia30. Dzieci z zaburzeniami mogą mieć trudności z rozpoznawaniem dźwięków, zapachów i smaków29. Holistyczne podejście do terapii i wsparcie są bardzo ważne.

FAQ

Co to są zaburzenia integracji sensorycznej?

Zaburzenia integracji sensorycznej to problem z przetwarzaniem bodźców przez układ nerwowy. Dzieci mogą nie reagować na bodźce w sposób właściwy. Mają też trudności z planowaniem ruchów i rozróżnianiem różnych bodźców.

Jakie są przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej?

Przyczyny zaburzeń SI to różne czynniki. Mogą to być genetyka, czynniki prenatalne, jak leki czy alkohol, czy też okołoporodowe problemy. Czasem nie wiadomo, co dokładnie spowodowało zaburzenie.

Jakie są objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci?

U dzieci objawy SI mogą być różne. Mogą reagować na bodźce w sposób nieprawidłowy. Trudności z dotykiem, ubraniami, karmieniem, koordynacją, nauką i zachowaniem są częste. Mogą też gryźć przedmioty.

Jak diagnozuje się zaburzenia integracji sensorycznej?

Diagnoza SI opiera się na wywiadzie z rodzicami i testach. U małych dzieci częściej wykorzystuje się obserwacje i wywiady z rodzicami.

Na czym polega terapia integracji sensorycznej?

Terapia SI daje dziecku właściwe bodźce sensoryczne. Ważne jest dostosowanie terapii do potrzeb dziecka. Dobra atmosfera i kontakt z terapeutą są kluczowe.

Jaka jest rola rodziców w terapii integracji sensorycznej?

Rodzice mają dużą rolę w terapii SI. Mogą pomagać dziecku w domu i współpracować z terapeutą. Cierpliwość, systematyczność i domowe ćwiczenia są ważne.

Jakie zaburzenia mogą współwystępować z zaburzeniami integracji sensorycznej?

Zaburzenia SI często łączą się z innymi problemami, jak autyzm czy ADHD. Ale nie oznacza to, że dziecko ma te problemy.

Jak zaburzenia integracji sensorycznej wpływają na edukację i rozwój dziecka?

Zaburzenia SI mogą utrudniać naukę i rozwój dziecka. Mogą powodować problemy z koncentracją i relacjami. Wsparcie w szkole i współpraca z nauczycielami są kluczowe.

Linki do źródeł

  1. https://www.doz.pl/czytelnia/a15044-Zaburzenia_SI_objawy_zaburzen_integracji_sensorycznej_przyczyny_diagnoza – Zaburzenia SI. Objawy zaburzeń integracji sensorycznej, przyczyny, diagnoza
  2. https://www.uwe.edu.pl/pl/blog/integracja-sensoryczna-na-czym-polegaja-zaburzenia-i-jak-wyglada-terapia – Integracja Sensoryczna. Co Warto o Niej Wiedzieć?
  3. http://ppp.poradnialubartow.pl/wp-content/uploads/2016/01/Definicja-i-główne-założenia-teorii-Integracji-Sensorycznej.pdf – Definicja i główne założenia teorii Integracji Sensorycznej
  4. https://avigon.pl/blog/integracja-sensoryczna-i-terapia-si-definicja-wskazania-przebieg – Integracja Sensoryczna i Terapia SI – definicja, wskazania, przebieg
  5. https://integracjasensoryczna.info/11789/typologia-zaburzen-integracji-sensorycznej – Typologia zaburzeń integracji sensorycznej
  6. https://swiatzdrowia.pl/artykuly/zaburzenia-integracji-sensorycznej-objawy-i-terapia/ – Zaburzenia integracji sensorycznej – objawy i terapia  – Świat Zdrowia
  7. https://integracjasensoryczna.info/11917/prawdopodobne-przyczyn-zaburzen-integracji-sensorycznej-czynniki-ryzyka-zaburzen – Prawdopodobne przyczyn zaburzeń integracji sensorycznej /czynniki ryzyka zaburzeń przetwarzania sensorycznego/
  8. https://www.sensis.rzeszow.pl/zaburzenia-integracji-sensorycznej-3/ – Skąd się biorą zaburzenia integracji sensorycznej?
  9. https://pedagogika-specjalna.edu.pl/wiadomosci/integracja-sensoryczna/ – Integracja sensoryczna i jej zaburzenia
  10. https://www.medonet.pl/zdrowie,integracja-sensoryczna—opis–rodzaje-zaburzen–cwiczenia-na-integracje,artykul,1728537.html – Integracja sensoryczna – opis, przyczyny, rodzaje zaburzeń, ćwiczenia na integrację
  11. https://sensoludki.pl/zaburzenia-integracji-sensorycznej-jakie-sa-ich-rodzaje/ – Zaburzenia integracji sensorycznej – jakie są ich rodzaje? – Senso Ludki
  12. https://zogrochow.szkolna.net/pedagog-szkolny/n,objawy-zaburzen-integracji-sensorycznej – Objawy zaburzeń integracji sensorycznej – Zespół Oświatowy w Grochowie
  13. https://1000dni.pl/dziecko-1-3-lata/co-wiesz-o-zaburzeniach-integracji-sensorycznej – Integracja sensoryczna i terapia SI
  14. https://www.charezinska.pl/zaburzenia-integracji-sensorycznej-u-doroslych/ – Zaburzenia Integracji Sensorycznej u dorosłych – Wspieranie Rozwoju Dzieci
  15. https://positive-therapy.pl/2021/02/10/zaburzenia-integracji-sensorycznej-u-doroslych/ – Zaburzenia Integracji Sensorycznej u osób dorosłych – Positive Therapy
  16. https://positive-therapy.pl/2020/10/21/jak-wyglada-diagnoza-integracji-sensorycznej-si/ – Jak wygląda Diagnoza Integracji Sensorycznej (SI) i jak się do niej przygotować – Positive Therapy
  17. https://www.centrumsi.pl/poradnia-si/diagnoza-si.html – Diagnoza Integracja Sensoryczna
  18. https://www.centrumsi.pl/centrum/co-to-jest-integracja-sensoryczna.html – Co to jest Integracja Sensoryczna
  19. https://www.sensis.rzeszow.pl/terapia-si-kiedy/ – Terapia SI – w jakich sytuacjach należy się na nią zdecydować?
  20. https://integracjasensoryczna.info/11907/jak-w-domu-rodzice-moga-pomoc-dziecku-z-zaburzeniami-integracji-sensorycznej – Jak w domu rodzice mogą pomóc dziecku z zaburzeniami integracji sensorycznej?
  21. https://badamydzieci.pl/porady/inne/zaburzenia-integracji-sensorycznej/ – Zaburzenia integracji sensorycznej – sprawdź co zrobić by pomóc!
  22. https://czujacinaczej.pl/2021/04/13/zaburzenia-integracji-sensorycznej-a-autyzm-o-roznicach-i-kiedy-si-to-za-malo/ – Zaburzenia integracji sensorycznej, a autyzm, o różnicach i kiedy si, to za mało – czując inaczej
  23. https://www.tervita.pl/blog/item/3-zaburzenia-integracji-sensorycznej-objawy – Zaburzenia integracji sensorycznej – objawy?
  24. https://badamydzieci.pl/porady/inne/dziecko-z-zaburzeniami-integracji-sensorycznej-w-szkole/ – Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole!
  25. https://epedagogika.pl/integracja-sensoryczna/zaburzenia-integracji-sensorycznej-a-emocje-dziecka-8182.html – Zaburzenia integracji sensorycznej a emocje
  26. https://epedagogika.pl/uczniowie-z-orzeczeniem/dziecko-z-orzeczeniem-asd-kilka-faktow-na-temat-efektywnosci-integracji-sensorycznej-1831.html – Fakty i mity na temat integracji sensorycznej
  27. https://opiniemamy.pl/10-mitow-na-temat-zaburzen-integracji-sensorycznej/ – 10 mitów na temat zaburzeń integracji sensorycznej – OpinieMamy.pl
  28. https://sensozaur.pl/zajecia-sensoryczne-fakty-i-mity/ – Zajęcia sensoryczne- fakty i mity – Sensozaur – Diagnoza i terapia zaburzeń SI Bydgoszcz
  29. https://mpp2boleslawiec.szkolnastrona.pl/p,330,zaburzenia-integracji-sensorycznej – Miejskie Przedszkole Publiczne nr 2 im. Marii Konopnickiej w Bolesławcu
  30. https://ppp4.edu.pl/procedura-zapisu-na-diagnoze-i-terapie-integracji-sensorycznej/ – Procedura zapisu na diagnozę i terapię integracji sensorycznej – PPP nr 4 w Warszawie

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *