Zaburzenia integracji sensorycznej – co warto wiedzieć
Zaburzenia integracji sensorycznej mogą dotknąć nawet co piąte dziecko1. To problem z przetwarzaniem bodźców przez układ nerwowy. Dotyczy różnych zmysłów, jak dotyk, słuch, wzrok, węch, smak i równowaga.
Objawiają się one wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce. Mogą też powodować kłopoty z koordynacją i skupieniem uwagi.
Wczesne wykrycie i terapia są kluczowe. Procesy integracji sensorycznej rozwijają się do około 8. roku życia. Dzieci do 12. roku życia mają duże szanse na skuteczną terapię1. Dlatego ważne jest, by rodzice były świadomi objawów.
Zaburzenia przetwarzania sensorycznego mogą występować samodzielnie lub z innymi schorzeniami, jak autyzm, ADHD czy dysleksja2. Diagnoza i terapia wymagają specjalistycznego podejścia. Terapeuci muszą mieć odpowiednie wykształcenie, aby zapewnić profesjonalną pomoc1.
Kluczowe informacje
- Zaburzenia integracji sensorycznej dotyczą nawet 20% dzieci
- Objawy mogą pojawić się już u niemowląt
- Istnieją trzy główne kategorie zaburzeń sensorycznych
- Wczesna diagnoza zwiększa szanse na skuteczną terapię
- Terapia jest indywidualnie dostosowana do potrzeb dziecka
- Zaburzenia SI mogą współwystępować z innymi schorzeniami
Definicja integracji sensorycznej
Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg organizuje bodźce z otoczenia. Rozpoczyna się w życiu płodowym i rozwija się w pierwszym roku życia. Do siódmego roku życia powinno być gotowe, przygotowując malucha do nauki3.
Proces przetwarzania bodźców
Przetwarzanie bodźców to klucz do integracji sensorycznej. Obejmuje dotyk, wzrok, słuch, równowagę i kinestezję. Układ nerwowy analizuje te informacje i tworzy spójny obraz świata.
Rola układu nerwowego
Układ nerwowy jest kluczowy dla integracji sensorycznej. Odpowiada za odbiór, analizę i interpretację bodźców. Dzięki niemu informacje sensoryczne są przetwarzane efektywnie.
Znaczenie w codziennym funkcjonowaniu
Integracja sensoryczna jest ważna w życiu codziennym. Wpływa na uczenie się, zachowanie i ogólne funkcjonowanie. Dzieci z zaburzeniami mogą mieć problemy z bodźcami, koordynacją, mową i ruchami3.
Wiele dzieci ma trudności z organizacją bodźców zmysłowych. Obserwuje się opóźniony rozwój mowy, wolne zdobywanie sprawności ruchowej i tiky nerwowe4. To podkreśla potrzebę wczesnej diagnozy i terapii.
Zaburzenia integracji sensorycznej – charakterystyka
Zaburzenia SI to różne nieprawidłowości w przetwarzaniu bodźców przez układ nerwowy. Termin ten pojawił się w 1963 roku. Teraz mówi się o „przetwarzaniu sensorycznym”5.
U dzieci z zaburzeniami SI, objawy mogą być różne. Mogą reagować mocno na małe bodźce, mieć trudności z dotykiem czy karmieniem6. Te problemy często pojawiają się wczesno, co pozwala na szybką pomoc.
- Zaburzenia modulacji sensorycznej
- Zaburzenia ruchowe o bazie sensorycznej
- Zaburzenia różnicowania sensorycznego
W zaburzeniach modulacji sensorycznej, ludzie mogą być zbyt wrażliwi lub nie wrażliwi na bodźce. Zaburzenia ruchowe to problemy z postawą i dyspraksja. Zaburzenia różnicowania sprawiają, że trudno jest zrozumieć bodźce5.
Objawy zaburzeń SI często łączą się z innymi problemami, jak autyzm czy ADHD6. Diagnoza wymaga obserwacji i informacji od rodziców. Terapia to dostarczanie bodźców sensorycznych i współpraca z dzieckiem6.
Przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej
Zaburzenia integracji sensorycznej to złożony problem. Ich źródła mogą być różne. Ważne jest, aby zrozumieć przyczyny, aby skutecznie pomóc dziecku.
Czynniki genetyczne
Genetyka odgrywa dużą rolę w zaburzeniach integracji sensorycznej. Jeśli matka ma te zaburzenia, ryzyko ich wystąpienia u syna rośnie do 45%. Jeśli obaj rodzice mają zaburzenia, problem dotyka około 15% chłopców i 10% dziewczynek7.
Czynniki środowiskowe
Środowisko też ma wpływ na ryzyko zaburzeń SI. Ograniczenie ruchu matki w ciąży może zwiększyć ryzyko. Badania w Rumunii pokazały, że deprywacja sensoryczna może prowadzić do zaburzeń SI u dzieci7.
Problemy okołoporodowe
Problemy okołoporodowe mogą wpływać na zaburzenia SI. Badania pokazały, że 21% dzieci z zaburzeniami urodziło się przez cesarskie cięcie. U 21,2% wystąpiła żółtaczka, a 10% cierpiało na zaburzenia ze względu na ułożenie w łonie7.
Przyczyny zaburzeń SI mogą być różne. Mogą wynikać z niedojrzałości zmysłów, genetyki, czynników prenatalnych, czy okoliczności poporodowych8.
Czynnik ryzyka | Procent dzieci z zaburzeniami SI |
---|---|
Cesarskie cięcie | 21% |
Żółtaczka | 21,2% |
Niewłaściwe ułożenie płodu | 10% |
Wcześniactwo (przed 37 tygodniem) | 8% |
Zrozumienie przyczyn zaburzeń SI jest kluczowe. Ważne jest, aby zacząć terapię jak najwcześniej. Nieleczone zaburzenia mogą się pogorszyć8.
Rodzaje zaburzeń integracji sensorycznej
W klasyfikacji zaburzeń integracji sensorycznej wyróżniamy trzy główne typy. Są to zaburzenia modulacji sensorycznej, różnicowania sensorycznego i zaburzenia ruchowe o podłożu sensorycznym910.
Zaburzenia modulacji sensorycznej dotyczą od 5% do 16% dzieci w wieku przedszkolnym11. Charakteryzują się nieodpowiednimi reakcjami na bodźce. Dzieci mogą być zbyt wrażliwe lub niewrażliwe na różne zmysły9.
Zaburzenia różnicowania sensorycznego występują u około 5% dzieci szkolnych11. Dzieci mają trudności z rozpoznawaniem bodźców. Mogą mieć problem z rozróżnianiem dźwięków czy kształtów9.
Zaburzenia ruchowe o podłożu sensorycznym diagnozuje się u 3-4% dzieci w wieku szkolnym11. Charakteryzują się problemami z planowaniem ruchu i utrzymaniem równowagi. Dzieci mają trudności z wykonywaniem złożonych ruchów9.
Typy zaburzeń SI często występują razem. Mogą być częścią innych zaburzeń, jak autyzm czy ADHD910. Prawidłowa diagnoza i terapia mogą pomóc 80-90% dzieci11.
Objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci
Symptomy zaburzeń SI u dzieci mogą pojawić się szybko. Związane są z nerwowym układem, który nie organizuje bodźców zmysłowych12. Ważne jest, aby je rozpoznać, by wczesniej interweniować i skutecznie leczyć.
Problemy z równowagą i koordynacją
Dzieci z zaburzeniami SI często mają trudności z utrzymaniem równowagi. To może prowadzić do częstych upadków i potknięć13. Słaba koordynacja ruchowa utrudnia naukę nowych aktywności fizycznych12.
Nadwrażliwość lub podwrażliwość na bodźce
Objawy SI u dzieci to różne reakcje na bodźce zmysłowe. Niektóre dzieci są nadwrażliwe na dotyk, dźwięki czy zapachy. Inne wydają się nie reagować na te bodźce12. Ta zmienność dotyczy różnych zmysłów, jak wzrok i węch.
Trudności w codziennych czynnościach
Zaburzenia SI wpływają na codzienne życie dziecka. Mogą powodować problemy z nauką, zachowaniem i koncentracją13. Niektóre dzieci reagują agresją, gdy czują się przytłoczone13.
Objawy zaburzeń SI są łatwe do zauważenia. Jeśli coś nas niepokoi w zachowaniu dziecka, warto skonsultować się ze specjalistą12. Wczesna diagnoza i terapia mogą poprawić życie dziecka12.
Zaburzenia integracji sensorycznej u dorosłych
SI u dorosłych to temat często pomijany, ale niezwykle ważny. Zaburzenia sensoryczne u dorosłych mogą znacząco wpływać na codzienne funkcjonowanie. Osoby z tymi trudnościami często nie są świadome przyczyn swoich problemów14.
Objawy SI u dorosłych mogą obejmować unikanie zatłoczonych miejsc, trudności w kontaktach intymnych czy problemy z jazdą samochodem. Zaburzenia sensoryczne dorosłych wpływają także na dietę, prowadząc do ograniczonego repertuaru żywieniowego14.
Warto zauważyć, że zaburzenia integracji sensorycznej mogą prowadzić do znacznego spadku koordynacji, niezgrabności i problemów z równowagą. Osoby dorosłe z SI mogą doświadczać trudności w różnicowaniu bodźców i modulacji sensorycznej15.
SI u dorosłych wpływa nie tylko na życie osobiste, ale także na sferę zawodową. Może to prowadzić do problemów w relacjach z bliskimi i współpracownikami. W niektórych przypadkach zaburzenia sensoryczne dorosłych współwystępują z zaburzeniami lękowymi lub depresją14.
Choć terapia SI u dorosłych może być mniej efektywna niż u dzieci, wciąż jest możliwa i warta podjęcia. Terapeuci integracji sensorycznej oferują programy dostosowane do potrzeb dorosłych, pomagając im radzić sobie z codziennymi wyzwaniami14.
Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej
Diagnostyka zaburzeń integracji sensorycznej to skomplikowany proces. Wymaga dokładnego podejścia. Badania obejmują kilka etapów, które pozwalają ocenić funkcjonowanie dziecka.
Wywiad z rodzicami
Pierwszym krokiem jest szczegółowy wywiad z rodzicami. Terapeuta pyta o rozwój dziecka. Dzieli się informacjami o rozwoju ruchowym, poznawczym i mowie16.
Testy diagnostyczne
Testy są ważnym elementem diagnostyki. Dla dzieci od 4 roku życia stosuje się Testy Południowo-Kalifornijskie. Oceniają planowanie ruchu i różnicowanie wrażeń dotykowych16. Diagnoza trwa 2-4 spotkania, łącznie 180-240 minut17.
Obserwacja kliniczna
Ostatni etap to obserwacja kliniczna. Specjalista ocenia lateralizację i odruchy. Obserwuje także zachowanie dziecka podczas aktywności16.
Wynik badań może pokazać, czy dziecko ma trudności z integracją sensoryczną. Dzięki temu można zaplanować terapię17.
Terapia integracji sensorycznej
Terapia integracji sensorycznej pomaga leczyć zaburzenia SI. Dzieci otrzymują specjalne bodźce sensoryczne. Ważne jest, by dostosować terapię do potrzeb każdego dziecka.
Terapia trwa zazwyczaj dwa lata. Pierwsze efekty są widoczne po 6-8 tygodniach1819. Spotkania odbywają się 1-2 razy w tygodniu, trwają od 30 do 60 minut1819. Ważna jest przyjazna atmosfera, by ułatwić dziecku budowanie zaufania.
Metody te są najskuteczniejsze u dzieci do 10 roku życia19. W tym wieku mózg jest bardziej elastyczny. Terapia może zawierać różne ćwiczenia, jak:
- Zabawy stymulujące zmysł dotyku
- Ćwiczenia równoważne
- Aktywności rozwijające koordynację ruchową
- Zadania wspomagające koncentrację
Podczas terapii SI ważne jest regularne sprawdzanie postępów. Rediagnoza powinna odbywać się co pół roku19. To pozwala dostosować terapię do potrzeb dziecka. Leczenie zaburzeń SI wymaga cierpliwości, ale przynosi duże korzyści.
Etap terapii SI | Czas trwania |
---|---|
Diagnoza wstępna | 2-4 spotkania |
Pierwsze efekty | 6-8 tygodni |
Pełen proces terapeutyczny | około 2 lata |
Rediagnoza | co 6 miesięcy |
Rola rodziców w terapii SI
Rodzice mają ogromne znaczenie w terapii integracji sensorycznej (SI) swoich dzieci. Ich wsparcie jest kluczowe dla sukcesu terapii i poprawy zdrowia dziecka20. Terapia SI w domu nie musi być czasochłonna. Czasem wystarczy kilkanaście minut dziennie, aby zobaczyć pozytywne efekty20.
Wsparcie w codziennych sytuacjach
Rodzice mogą pomagać swoim dzieciom w codziennych sytuacjach, dostosowując otoczenie do ich potrzeb sensorycznych. Dla dzieci nadwrażliwych wzrokowo, warto zmniejszyć intensywność światła i ograniczyć liczbę zabawek w pokoju20. W przypadku nadwrażliwości słuchowej, należy unikać nadmiaru dźwięków w otoczeniu20.
Współpraca z terapeutą
Współpraca rodzica z terapeutą jest bardzo ważna. Razem mogą stworzyć „diety sensorycznej” dla dziecka20. Terapeuta może zaproponować ćwiczenia i zabawy, które pomogą dziecku lepiej się rozwijać20. Ważne jest, aby terapia była dopasowana do indywidualnych potrzeb dziecka20.
Tworzenie odpowiedniego środowiska w domu
Terapia SI w domu wymaga stworzenia odpowiedniego środowiska dla dziecka. Dla dzieci nadwrażliwych dotykowo, ważne jest, aby wybrać odpowiednie ubrania i być delikatnym podczas pielęgnacji20. W przypadku nadwrażliwości węchowej, należy unikać silnych zapachów w otoczeniu dziecka20.
Typ nadwrażliwości | Zalecenia dla rodziców |
---|---|
Wzrokowa | Zmniejszenie intensywności światła, ograniczenie liczby zabawek |
Słuchowa | Eliminacja nadmiaru dźwięków w otoczeniu |
Węchowa | Unikanie silnych zapachów |
Dotykowa | Odpowiedni dobór ubrań, delikatne podejście przy czynnościach pielęgnacyjnych |
Angażowanie się rodziców w terapię SI ma ogromne znaczenie dla poprawy zdrowia dziecka20. Twoje wsparcie i cierpliwość są nieocenione w procesie terapeutycznym.
Zaburzenia integracji sensorycznej a inne zaburzenia rozwojowe
Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) często występują u dzieci z innymi problemami rozwojowymi. Do takich problemów należą autyzm, ADHD, mózgowe porażenie dziecięce czy zespół Downa. Ważne jest, aby pamiętać, że SI nie zawsze oznacza autyzm czy ADHD.
Dzieci z zaburzeniami SI mogą mieć trudności z różnymi zmysłami, na przykład dotykiem czy równowagą. Objawy mogą się pokazać już u niemowląt, wpływając na ich rozwój i życie codzienne21. U osób z autyzmem, często jest genetyczne podłoże21.
Rodzice dzieci z SI często spotykają się z wyzwaniami. Mogą otrzymywać skargi z szkół na zachowanie dziecka, co może prowadzić do podejrzenia autyzmu22. System edukacji nie zawsze pomaga dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi, co dodatkowo trudni rodzinie22.
Zaburzenie | Wspólne objawy z SI | Różnice |
---|---|---|
Autyzm | Nadwrażliwość na bodźce, problemy z komunikacją | Trudności w interakcjach społecznych |
ADHD | Problemy z koncentracją, nadpobudliwość | Impulsywność, trudności z organizacją |
SI i ADHD mogą wpływać na odbieranie bodźców zmysłowych przez dziecko23. Objawy obejmują problemy ze skupieniem, nadpobudliwość emocjonalną i trudności społeczne23. Dlatego ważne jest, aby terapia była dopasowana do indywidualnych potrzeb.
Wpływ zaburzeń SI na edukację i rozwój dziecka
Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) mają duży wpływ na edukację i rozwój dziecka. Około 10 do 15% dzieci ma te trudności. To wpływa na ich życie w szkole i codziennym funkcjonowaniu24.
Trudności szkolne
Dzieci z zaburzeniami SI często mają problemy z nauką. Mogą mieć trudności z wyłowieniem głosu nauczyciela z ogólnego szumu klasy. To wpływa na ich zdolność do przyswajania wiedzy25.
Problemy z koncentracją
Problemy z koncentracją są częste u dzieci z SI. Nadwrażliwość na bodźce może sprawić, że dziecko będzie rozkojarzone. Dla nich dźwięki, zapachy czy dotyk mogą być bardzo ważne25.
Wpływ na relacje społeczne
Zaburzenia SI mogą utrudniać relacje z rówieśnikami. Dzieci nadwrażliwe na dotyk mogą unikać kontaktu fizycznego. To wpływa na ich relacje społeczne25.
Obszar | Wpływ zaburzeń SI |
---|---|
Nauka | Trudności w przyswajaniu wiedzy, problemy z koncentracją |
Relacje społeczne | Unikanie kontaktu fizycznego, problemy adaptacyjne |
Zachowanie | Frustracja, zmęczenie, płaczliwość w nowych sytuacjach |
Zrozumienie wpływu zaburzeń SI na edukację i rozwój dziecka jest ważne. Współpraca rodziców, nauczycieli i terapeutów pomaga w tworzeniu dobrego środowiska dla dzieci z zaburzeniami SI.
Mity i fakty na temat zaburzeń integracji sensorycznej
Wokół zaburzeń integracji sensorycznej (SI) narosło wiele mitów. Ważne, by poznać fakty o SI i odróżnić je od nieprawdziwych informacji. Przyjrzyjmy się kilku powszechnym przekonaniom.
Mit: SI to niezależna diagnoza. Fakt: Według Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej, termin SI nie powinien być stosowany jako samodzielna diagnoza26. To ważna informacja dla rodziców szukających pomocy dla swoich dzieci.
Mit: Terapia SI jest skuteczna dla wszystkich dzieci. Fakt: Narodowe Centrum Autyzmu sklasyfikowało terapię SI jako nieustanowioną, bazującą na nierzetelnych badaniach26. Każde dziecko wymaga indywidualnego podejścia.
Mit: SI zawsze poprawia funkcjonowanie dziecka. Fakt: Brak jednoznacznych dowodów na poprawę funkcjonowania dziecka poprzez SI, a w niektórych przypadkach może nawet pogorszyć sytuację26.
Warto pamiętać, że zaburzenia SI to spektrum – dzieci mogą przejawiać różne objawy i trudności27. Diagnoza przeprowadzana jest u dzieci powyżej 4 lat, choć pierwsze symptomy często widać wcześniej27.
Podczas zajęć sensorycznych stymuluje się głównie zmysł równowagi, czucia głębokiego i dotyku28. Optymalna liczba dzieci na zajęciach to 5-7, co zapewnia odpowiednią opiekę28.
Poznanie faktów o SI pozwala lepiej zrozumieć to zagadnienie i podjąć świadome decyzje dotyczące terapii. Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia.
Wniosek
Zaburzenia integracji sensorycznej mogą poważnie wpływać na rozwój dziecka. To dotyczy psychoruchowego rozwoju, uczenia się i zachowania29. Wczesna diagnoza i dobrana terapia są kluczowe dla leczenia.
Terapia integracji sensorycznej jest bardzo ważna. Skierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i trwa rok30. Dzieci z zaburzeniami mogą mieć trudności z reakcjami na bodźce i kontrolą ruchów29.
Współpraca rodziców, terapeutów i nauczycieli jest kluczowa. Rodzice muszą współpracować z terapeutą i stosować zalecenia30. Dzieci z zaburzeniami mogą mieć trudności z rozpoznawaniem dźwięków, zapachów i smaków29. Holistyczne podejście do terapii i wsparcie są bardzo ważne.
FAQ
Co to są zaburzenia integracji sensorycznej?
Jakie są przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej?
Jakie są objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci?
Jak diagnozuje się zaburzenia integracji sensorycznej?
Na czym polega terapia integracji sensorycznej?
Jaka jest rola rodziców w terapii integracji sensorycznej?
Jakie zaburzenia mogą współwystępować z zaburzeniami integracji sensorycznej?
Jak zaburzenia integracji sensorycznej wpływają na edukację i rozwój dziecka?
Linki do źródeł
- https://www.doz.pl/czytelnia/a15044-Zaburzenia_SI_objawy_zaburzen_integracji_sensorycznej_przyczyny_diagnoza – Zaburzenia SI. Objawy zaburzeń integracji sensorycznej, przyczyny, diagnoza
- https://www.uwe.edu.pl/pl/blog/integracja-sensoryczna-na-czym-polegaja-zaburzenia-i-jak-wyglada-terapia – Integracja Sensoryczna. Co Warto o Niej Wiedzieć?
- http://ppp.poradnialubartow.pl/wp-content/uploads/2016/01/Definicja-i-główne-założenia-teorii-Integracji-Sensorycznej.pdf – Definicja i główne założenia teorii Integracji Sensorycznej
- https://avigon.pl/blog/integracja-sensoryczna-i-terapia-si-definicja-wskazania-przebieg – Integracja Sensoryczna i Terapia SI – definicja, wskazania, przebieg
- https://integracjasensoryczna.info/11789/typologia-zaburzen-integracji-sensorycznej – Typologia zaburzeń integracji sensorycznej
- https://swiatzdrowia.pl/artykuly/zaburzenia-integracji-sensorycznej-objawy-i-terapia/ – Zaburzenia integracji sensorycznej – objawy i terapia – Świat Zdrowia
- https://integracjasensoryczna.info/11917/prawdopodobne-przyczyn-zaburzen-integracji-sensorycznej-czynniki-ryzyka-zaburzen – Prawdopodobne przyczyn zaburzeń integracji sensorycznej /czynniki ryzyka zaburzeń przetwarzania sensorycznego/
- https://www.sensis.rzeszow.pl/zaburzenia-integracji-sensorycznej-3/ – Skąd się biorą zaburzenia integracji sensorycznej?
- https://pedagogika-specjalna.edu.pl/wiadomosci/integracja-sensoryczna/ – Integracja sensoryczna i jej zaburzenia
- https://www.medonet.pl/zdrowie,integracja-sensoryczna—opis–rodzaje-zaburzen–cwiczenia-na-integracje,artykul,1728537.html – Integracja sensoryczna – opis, przyczyny, rodzaje zaburzeń, ćwiczenia na integrację
- https://sensoludki.pl/zaburzenia-integracji-sensorycznej-jakie-sa-ich-rodzaje/ – Zaburzenia integracji sensorycznej – jakie są ich rodzaje? – Senso Ludki
- https://zogrochow.szkolna.net/pedagog-szkolny/n,objawy-zaburzen-integracji-sensorycznej – Objawy zaburzeń integracji sensorycznej – Zespół Oświatowy w Grochowie
- https://1000dni.pl/dziecko-1-3-lata/co-wiesz-o-zaburzeniach-integracji-sensorycznej – Integracja sensoryczna i terapia SI
- https://www.charezinska.pl/zaburzenia-integracji-sensorycznej-u-doroslych/ – Zaburzenia Integracji Sensorycznej u dorosłych – Wspieranie Rozwoju Dzieci
- https://positive-therapy.pl/2021/02/10/zaburzenia-integracji-sensorycznej-u-doroslych/ – Zaburzenia Integracji Sensorycznej u osób dorosłych – Positive Therapy
- https://positive-therapy.pl/2020/10/21/jak-wyglada-diagnoza-integracji-sensorycznej-si/ – Jak wygląda Diagnoza Integracji Sensorycznej (SI) i jak się do niej przygotować – Positive Therapy
- https://www.centrumsi.pl/poradnia-si/diagnoza-si.html – Diagnoza Integracja Sensoryczna
- https://www.centrumsi.pl/centrum/co-to-jest-integracja-sensoryczna.html – Co to jest Integracja Sensoryczna
- https://www.sensis.rzeszow.pl/terapia-si-kiedy/ – Terapia SI – w jakich sytuacjach należy się na nią zdecydować?
- https://integracjasensoryczna.info/11907/jak-w-domu-rodzice-moga-pomoc-dziecku-z-zaburzeniami-integracji-sensorycznej – Jak w domu rodzice mogą pomóc dziecku z zaburzeniami integracji sensorycznej?
- https://badamydzieci.pl/porady/inne/zaburzenia-integracji-sensorycznej/ – Zaburzenia integracji sensorycznej – sprawdź co zrobić by pomóc!
- https://czujacinaczej.pl/2021/04/13/zaburzenia-integracji-sensorycznej-a-autyzm-o-roznicach-i-kiedy-si-to-za-malo/ – Zaburzenia integracji sensorycznej, a autyzm, o różnicach i kiedy si, to za mało – czując inaczej
- https://www.tervita.pl/blog/item/3-zaburzenia-integracji-sensorycznej-objawy – Zaburzenia integracji sensorycznej – objawy?
- https://badamydzieci.pl/porady/inne/dziecko-z-zaburzeniami-integracji-sensorycznej-w-szkole/ – Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej w szkole!
- https://epedagogika.pl/integracja-sensoryczna/zaburzenia-integracji-sensorycznej-a-emocje-dziecka-8182.html – Zaburzenia integracji sensorycznej a emocje
- https://epedagogika.pl/uczniowie-z-orzeczeniem/dziecko-z-orzeczeniem-asd-kilka-faktow-na-temat-efektywnosci-integracji-sensorycznej-1831.html – Fakty i mity na temat integracji sensorycznej
- https://opiniemamy.pl/10-mitow-na-temat-zaburzen-integracji-sensorycznej/ – 10 mitów na temat zaburzeń integracji sensorycznej – OpinieMamy.pl
- https://sensozaur.pl/zajecia-sensoryczne-fakty-i-mity/ – Zajęcia sensoryczne- fakty i mity – Sensozaur – Diagnoza i terapia zaburzeń SI Bydgoszcz
- https://mpp2boleslawiec.szkolnastrona.pl/p,330,zaburzenia-integracji-sensorycznej – Miejskie Przedszkole Publiczne nr 2 im. Marii Konopnickiej w Bolesławcu
- https://ppp4.edu.pl/procedura-zapisu-na-diagnoze-i-terapie-integracji-sensorycznej/ – Procedura zapisu na diagnozę i terapię integracji sensorycznej – PPP nr 4 w Warszawie